Zeven trends in retail

Shopping is de laatste jaren in een sneltempo aan het evolueren. De online wereld en de steeds hogere verwachtingen van de klanten zorgen ervoor dat de retail een branche in volle ontwikkeling is. Elk jaar opnieuw zien we geheel eigen trends in de sector. Nu 2019 al een tijdje onderweg is, is het dan ook hoge tijd om even te kijken wat je mag verwachten van de detailhandel het komende jaar. Wat zijn de 7 grootste trends in de retail?

1) Het draait om de ervaring

Een paar jaar geleden was werken in de retail lekker simpel. Je had een product en je verkocht dat product. Vandaag de dag verwacht de consument echter meer. Hij of zij is niet langer op zoek naar enkel en alleen een product, maar ook naar memorabele ervaringen. Materiële zaken zijn een beetje naar het achterplan verdwenen ten voordele van belevingen. Het resultaat? Experential retail waar handelaars inzetten op een emotionele impact en een herinnering die blijft hangen. Je verkoopt niet langer een product, maar een totaalbelevenis. 

2) Iedereen is welkom

Heet grote publiek verwacht dat elke persoon naar waarde wordt geschat. Concreet vertaalt dat zich in inclusieve trends die niemand meer buitensluiten. Gedaan zijn de dagen waarin collecties uitkomen zonder grote maten, gedaan is de strikte scheiding man/vrouw en het hokjesdenken. Genderneutraliteit en body positiviteit zijn geen modewoorden meer, maar zaken waaraan je aandacht moet schenken. 

3) Maatschappelijke issues

Het is natuurlijk altijd al een goede strategie geweest om in te spelen op maatschappelijke issues. In 2019 neemt die sociale verantwoordelijkheid echter grotere proporties aan dan ooit tevoren. Als onderneming kan je maar beter aantonen dat je een sterke band hebt met de juiste issues. Niet toevallig zetten multinationals meer en meer in op het schrappen van wegwerpartikelen en recycleren. 

4) Abonnementen

Een consument is vooral op zoek naar diensten die zijn of haar leven gemakkelijker maken. Dat is dan ook de reden dat tal van eCommerce services abonnementsdiensten zijn. Netflix, Hellofresh en anderen bieden een persoonlijke service aan gegoten in abonnementsvorm met een groot gebruiksgemak. Een trend die zich in 2019 sterk gaat doorzetten. 

5) Cashless

De retail is stap per stap aan het evolueren richting een cashloze sector. Logisch ook het gaat sneller en er zijn minder veiligheidsrisico’s. Bovendien heeft het ook voor de retail praktische voordelen: dat eindeloze getel van het kasgeld is verleden tijd. Cashless blijft absoluut een trend. 

6) Social media strategies

Social media kanalen zijn nog altijd de levensader die klanten bereikt en een grote impact heeft. Het is echter al lang niet meer voldoende om gewoon wat foto’s up te loaden. Live videos zijn de nieuwe trend en verhalen vertellen een must. Social media biedt tegenwoordig heel wat opties om in realtime te communiceren met klanten: gebruik die dan ook. 

7) Tweedehands is mainstream

Tweedehandsdiensten en –merken zijn het steeds beter en beter aan het doen. De stap naar de mainstream wordt in 2019 al een lichte galop richting sociale aanvaarding.

Be the first to reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *